Gérard Uféras

Om utställningarna

Bolshoi-baletten

Bolshoi-teatern, den storslagna teatern i direktöversättning, är ett av de mest välrenommerade balett- och operahusen i världen. Balettkompaniet startade 1776 av Prins Pyotr Ouroussoff och Michael Maddox på uppdrag av kejsarinnan Katarina II.

Bolshoi-baletten har 250 dansare och är därmed den största och samtidigt det mest prestigefulla klassiska danskompaniet i världen. Det inspirerar amatördansare hela världen och lockar till sig de största dansarna från det forna Sovjet.

År 2005 var Bolshoi-teatern i Moskva endast en skugga av sitt forna jag. Fasaderna var täckta med smuts, grunden på väg att falla sönder, Bolshoi hade blivit en falnande låga. Under sex år arbetade arkitekter, ingenjörer och byggnadsarbetare tillsammans för att renovera teatern, och kallades av media “århundradets byggarbetsplats”. År 2011 ger Bolshoi carte blanche (obegränsad fullmakt) till tre fotografer: Peter Lindbergh, Sarah Moon och Gérard Uféras, och tar fram en bok för att fira återinvigningen. Denna samlarutgåva gavs bort endast till de speciellt inbjudna gästerna vid öppningsgalan, och har aldrig tidigare ställts ut förrän nu.
 
Verken som presenteras här på festivalen liknar tidigare verk som Gérard Uféras har producerat under sina 20 år i operans, teaterns och balettens värld. Han har levt en dansares liv dag ut och dag in, assisterat vid morgonundervisningen, därefter följt med på repetitioner och sedan deltagit i kvällens föreställningar. Uféras fascineras av teatern och scenen bakom, och vill återskapa magin som tar tag i alla som går in bakom kulisserna, in till dansens och teaterns magiska, passionerade kungadöme.
 

Dior, 30 Montaigne Avenue

Mode, från den allra första skissen av en klänning, till modeshowen av en ny kollektion… Från arbetet som de små händerna gör under mannekängernas provningar… från ett välformat ben till modellens raffinerade skönhet… Gérard Uféras har förälskat sig i haute couture-ateljéerna skapade av Christian Dior 1946. Uféras dyker ner i velour och taftonger, han glider mellan magiska byster och charmiga plisséer, hans ögon observerande, konstant leende. Uféras, alltid rättfärdig, alltid diskret under otaliga veckor bland dem som skapar och formger mode.
 
Haute Couture upptäcks så ofta endast genom catwalkens kamerablixtar. Äntligen avslöjar fotografen Gérard Uféras hela modeprocessen för oss. Han belyser det konstnärliga utförandet genom att berätta tygens, materialens historia, om skenet och prakten. Uféras tänder ömsint dessa fyra magiska bokstäver så att de gnistrar av fransk glamour från Paris till resten av världen.


 
Fotograf: Gérard Uféras, Frankrike
Titel 1: Bolshoi ballet
Plats: Elite Hotel, Suttungs gränd 6.
Titel 2: 30 Avenue Montaigne
Plats: Kvarnen Popup 2, Vaksalagatan 30.

Om fotografen

Den flerfaldigt prisbelönta modefotografen Gérard Uféras blev fascinerad av konst i sina tonår och när han upptäckte Henri Cartier-Bressons arbete av André Kertesz och Willy Ronis, började han utforska världen genom kameran. 1984 började han arbeta på tidningen Liberation, och parallellt med fotojournalistiken komponerade han reklamkampanjer inomi institutionell kommunikation och modeserier. Han verk ställdes ut världen över. Hans passion för musik och teater ledde honom till en lång resa genom Europa där han fotograferade bakom operateatrarnas kulisser. 1993 anslöt han sig till Rapho-agenturen. Efter det följde många fantastiska serier inom modets universum. Han har arbetat med filmfestivalen i Cannes, Piccolo-teatern i Milano, och 2005 spenderade han ett helt år med Opéra National de Paris-baletten.

Gérard Uféras verk finns representerade på European House of Photography i Paris, the National Contemporary Art Fund2, the Central Union of Decorative Arts, Frankrikes nationella bibliotek, the National Gallery London, Elysee-museet i Lausanne, Salzburg-festivalen i Österrike, Henkel-kollektionen i Tyskland, och Fotografins Hus i Moskva.